Vaccination og Sundhedstjek

Sundhedstjek

Dit kæledyr bør hvert år få lavet et sundhedstjek, så du kan sikre dig, at din hund eller kat er sund og rask og ikke har tegn på sygdom. Sundhedstjekket har forskelligt fokus i kæledyrets forskellige livsstadier. Ved et sundhedstjek undersøges dyret fra snude til halespids.

I forbindelse med sundhedstjekket får vi vendt stort og småt omkring dit kæledyr og alle spørgsmål er velkomne. Sundhedstjek er obligatorisk i forbindelse med vaccination.

Vaccination

Hos Roskilde Mobil Dyrlæge får alle kæledyr et individuelt vaccinationsprogram som er tilrettelagt efter kæledyrets levevis.

SKAL mit kæledyr vaccineres?

Det korte svar er ja, men det er lidt mere avanceret end som så. At dit kæledyr er vaccineret har stor betydning for dit kæledyrs individuelle sundhed, da risikoen for specifikke alvorlige sygdomme mindskes markant. Samtidigt hjælper man også andre dyr, da uvaccinerede kæledyr såsom hvalpe/killinger eller dyr med immunsygdomme vil være beskyttet mod disse sygdomme, hvis en stor nok del af hunde/katte populationen er vaccineret. Hvalpe bør være vaccinerede mod hundesyge, parvovirus og hepatitis, inden de forlader opdrætter.

Herunder kan du se hvilke sygdomme vi vaccinere mod og hvornår vi vaccinere.

Hvilke sygdomme kan min hund vaccineres mod?

Vacciner inddeles i henholdsvis kernevacciner og ikke-kernevacciner.

Kernevacciner

• Hundesyge/Distemper (D)
  • Smitsom leverbetændelse/Hepatitis (H)
  • Parvovirus (P)

Ikke-kernevacciner som jeg tilbyder

• Kennelhoste(Pi) (BbPi)
  • Leptospirose (L4)
  • Rabies (kun ved udlandsrejse)

Basisvaccination: Der vaccineres med kernevacciner startende fra 6-8 ugers alderen og herefter hver 2-4 uge indtil hvalpen er 16 uger eller ældre. Efterfølgende ’boostes’ med vaccine når hvalpen er mellem 26 og 52 uger.

Vaccination af voksen hund: Hunde, der har gennemgået basisvaccination, revaccineres med kernevacciner i intervaller på 3 år eller længere. For ikke-kernevacciner som leptospirose og kennelhoste er årlig revaccination nødvendig for at opretholde immunitet.

Hvilke sygdomme kan min kat vaccineres mod?

Vacciner inddeles i henholdsvis kernevacciner og ikke-kernevacciner. Kernevacciner bør gives til alle individer i populationen, mens øvrige vacciner tilvælges ud fra livsstil og vurdering af smitterisiko.

Kernevacciner:

• Felin Calicivirus
  • Felin Herpesvirus
  • Panleukopeni virus/Kattesyge

Ikke-kernevacciner som jeg tilbyder

• Rabies (kun ved udlandsrejse)

Basisvaccination: Der vaccineres med kernevacciner startende fra 6-8 ugers alderen og herefter hver 2-4 uge indtil killingen er 16 uger eller ældre. Efterfølgende ’boostes’ med vaccine når killingen er mellem 26 og 52 uger.

Vaccination af voksen kat: Katte, der har gennemgået basisvaccination, revaccineres mod kattesyge i intervaller på 3 år eller længere. For katte der er i øget risiko for smitte med felin herpesvirus og felin calicivirus (udekatte, katte der skal i pension samt katte, der lever sammen med flere katte i husstanden) er årlig revaccination nødvendig for at opretholde immunitet.

Men overvaccinere vi ikke og hvad er risici?

I dag taler vi meget om overvaccination, og om vi ikke skal vaccinere mindre, om det ikke er farligt at vaccinere osv. Jeg synes, det er vigtigt at belyse dette emne og kun vaccinere, når det er nødvendigt.

Alle hvalpe og killinger skal have deres basisvaccination som beskrevet ovenfor. Herefter vil man oftest vælge at vaccinere én gang om året. Det er dog kun ikke-kernevacciner, der gives hvert år, og kernevacciner og rabies gives hvert 3. år. Det afhænger af, hvordan kæledyret lever. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at hvert kæledyr reagere forskelligt. Hos nogle kæledyr vil vaccinerne kunne holde længere end hos andre. For at undgå overvaccinering, kan man vælge at tage en blodprøve, der tjekker kæledyrets antistoffer. Derved sikre man sig, at der ikke gives unødige vacciner.

Efter vaccination oplever mange kæledyr en mindre, forbigående hævelse på injektionsstedet. I meget sjældne tilfælde kan der kort tid efter vaccination forekomme forbigående feber og/eller en akut overfølsomhedsreaktion (anafylaktisk reaktion) som kræver øjeblikkelig behandling. For at minimere risikoen for bivirkninger kan det være nødvendigt at give de forskellige vacciner med 14 dages mellemrum. Har dit kæledyr tidligere haft bivirkninger i forbindelse med en vaccination, er det vigtigt at du oplyser dette.

Kilde: Vaccinationsanbefalinger Hund & Kat. Den Danske Dyrlægeforening